Działalność gospodarcza
Od 30 kwietnia 2018 roku obowiązują nowe przepisy Konstytucji Biznesu, które zmieniają m.in. zasady dotyczące wpisów do rejestru przedsiębiorców (CEIDG). Zmianie ulegają również formularze CEIDG-1 i załączniki.
Wniosek o wpis do CEIDG jest jednocześnie wnioskiem do:
krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),
zgłoszeniem identyfikacyjnym lub aktualizacyjnym do urzędu skarbowego (NIP),
zgłoszeniem płatnika składek w ZUS lub KRUS.
Wniosek CEIDG można składać:
osobiście w wybranym przez przedsiębiorcę urzędzie gminy - wniosek musi być opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy,
za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stronie internetowej CEIDG pod adresem www.ceidg.gov.pl – przy użyciu podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP,
w wybranym przez przedsiębiorcę urzędzie gminy, wysyłając wniosek listem poleconym. W takim przypadku wniosek musi być opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, potwierdzonym przez notariusza.
Dane wpisane do CEIDG dzielą się na dwie grupy:
dane ewidencyjne;
dane informacyjne.
Dane ewidencyjne to:
imię i nazwisko, data urodzenia;
dodatkowe określenia włączone do nazwy do firmy;
obywatelstwo;
adres do doręczeń oraz adres stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej;
inne dane kontaktowe np. adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej, numer telefonu;
przedmiot wykonywanej działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD).
Dane informacyjne to:
data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej;
dane przedstawiciela ustawowego;
data zawieszenia i wznowienia wykonywania działalności gospodarczej;
data zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej;
informacja o małżeńskiej wspólności majątkowej.
Jeśli zmieniły się dane ewidencyjne to przedsiębiorca ma obowiązek złożyć wniosek o ich zmianę w terminie 7 dni od dnia zmiany danych. Jeśli zmiana dotyczy danych informacyjnych to wniosek w sprawie ich zmiany można złożyć w dowolnym czasie.
Jeżeli wniosek o wpis do CEIDG będzie niepoprawny to:
gdy został złożony on-line – system CEIDG poinformuje niezwłocznie o niepoprawności wniosku,
gdy został złożony w urzędzie gminy – organ gminy niezwłocznie wzywa do skorygowania lub uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni roboczych.
Formularze wniosków znajdują się na stronie www.ceidg.gov.pl. Pod tym samym adresem znajduje się instrukcja wypełniania wniosków.