Przekazując odpady do punktu Pszok należy pamiętać o okazaniu się dokumentem poświadczającym dokonanie opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi za ostatni okres rozliczeniowy. Wójt Gminy Sośnie zawiadamia, że od dnia 1 lutego 2020 r. będzie otwarty Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) dla mieszkańców nieruchomości zamieszkałych oraz niezamieszkałych z terenu Gminy Sośnie. Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) zlokalizowany jest przy ul. Jerzego Lanca 50 w miejscowości Sośnie. Kontakt telefoniczny pod nr tel.: 62 739 10 30 UWAGA! Jadąc do PSZOK należy zabrać dokument umożliwiający identyfikację mieszkańca, miejsca zamieszkania/zameldowania/prowadzenia działalności, np. dowodu osobistego oraz dokumentu potwierdzającego wniesienie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za ostatni okres rozliczeniowy w Gminie Sośnie, nie starszy niż sprzed trzech miesięcy poprzedzających miesiąc dostarczenia odpadów. Do PSZOK-u przyjmowane są następujące rodzaje odpadów: - szkło, - papier i tektura, - plastik, - metal, - opakowania wielomateriałowe, - odzież i tekstylia, - surowce wtórne (tworzywa sztuczne, szkło, makulatura); - odpady nieopakowaniowe z tworzyw sztucznych w postaci mebli ogrodowych, skrzynek, wiader, misek, doniczek z PP i PE; - odpady kuchenne ulegające biodegradacji, - odpady zielone, - zużyte opony z samochodów osobowych, - odpady wielkogabarytowe, - zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, - lampy fluorescencyjne, świetlówki i inne odpady zawierające rtęć, - chemikalia w tym farby i lakiery, - zużyte baterie i akumulatory, - przeterminowane leki, - odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałe w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, - odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z samodzielnie wykonywanych prac remontowych i budowlanych wytworzone poza terenami budowy., - popioły i żużle z palenisk domowych. PSZOK nie przyjmuje następujących odpadów: - azbestu i odpadów zawierających azbest, szkło zbrojone i hartowane - opon z samochodów ciężarowych, koparek, maszyn rolniczych, - części samochodowych(szyby, zderzaki, reflektory, gumy i uszczelki) za wyłączeniem zużytych opon, - odpadów z remontów, powstających w trakcie robót wykonywanych przez podmiot świadczący usługi remontowe, który jest odpowiedzialny za zagospodarowanie tych odpadów zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, - niebędących odpadami komunalnymi odpadów pochodzących z prowadzonej działalności gospodarczej i rolniczej, lub z likwidacji takiej działalności. - odpadów niebezpiecznych pozbawionych etykiet, co uniemożliwia ich identyfikację, - odpadów płynnych w nieszczelnych (cieknących) pojemnikach, - niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
Przed przyjazdem na teren PSZOK należy zapoznać się z Regulaminem Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych na terenie Gminy Sośnie wraz z załącznikami do Regulaminu: - Ilość i rodzaj odpadów przyjmowanych w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych (zał. nr 1 do Regulaminu PSZOK), - Oświadczenie (zał. nr 2 do Regulaminu PSZOK). WAŻNE !!! Nie wszystkie odpady są przyjmowane w PSZOK. Gdy masz wątpliwości – zadzwoń pod nr tel. 62 739 10 30 przed zawiezieniem odpadów. Odpady mogą być dostarczane do PSZOK przez: - Osoby fizyczne (właścicieli, współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, najemców, dzierżawców), którzy złożyli do Urzędu Gminy Sośnie deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami lub mieszkańców tych nieruchomości, (zarządcę wspólnoty lub zarządcę spółdzielni mieszkaniowej, osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu), którzy dla nieruchomości zamieszkałej złożyli deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami lub mieszkańców tych nieruchomości, - Podmioty gospodarcze (firmy), które dla nieruchomości niezamieszkałej złożyli deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami, - Osoby trzecie, jak również podmioty gospodarcze, które mogą przyjąć zlecenie transportu odpadów do PSZOK w imieniu osób wymienionych powyżej, jednakże transportujący zobowiązany jest przedłożyć pracownikowi obsługującemu PSZOK pisemne upoważnienie do transportu odpadów, wystawione przez właściciela odpadów. (Wzór upoważnienia). Osoby korzystające z PSZOK dostarczają odpady we własnym zakresie i na własny koszt. Celem sprawnego i szybkiego przyjmowania odpadów przez pracowników PSZOK oraz ułatwienia Państwu procedury przekazania odpadów komunalnych do PSZOK preferowane jest aby mieszkańców Gminy Sośnie wypełnili OŚWIADCZENIA przed wjazdem na teren PSZOK w zakresie danych identyfikacyjnych (imię, nazwisko, adres zamieszkania, adres nieruchomości, na której powstały odpady itp.). Osoby przebywające na terenie PSZOK zobowiązane są do: - przestrzegania zaleceń pracownika PSZOK, w szczególności w zakresie miejsca złożenia odpadów oraz sposobu poruszania się po PSZOK, - zachowania porządku i czystości podczas rozładunku odpadów, - zachowania wymogów bezpieczeństwa i ppoż. Obsługa PSZOK ma prawo do: - żądania od Korzystających z PSZOK okazania dokumentów opisanych powyżej, - odmowy przyjęcia odpadów dostarczonych niezgodnie z regulaminem, - prowadzenia ewidencji w postaci: adresu nieruchomości Korzystającego, z którego dostarczane są do PSZOK odpady budowlane (w tym gruz). Powyższe działania mają na celu wyeliminowanie nieuczciwych osób korzystających z naszego PSZOK, a przywożących odpady spoza Gminy Sośnie. Do PSZOK mogą być dostarczane wyłącznie odpady gromadzone w sposób selektywny pochodzące z zamieszkałych nieruchomości zamieszkałych oraz niezamieszkałych z terenu gminy Sośnie oraz właściwie zabezpieczone. Teren PSZOK znajduje się pod stałym monitoringiem wizyjnym w celu zapewnienia bezpieczeństwa, ochrony oraz porządku, w tym bezpieczeństwa obsługi PSZOK i Korzystających. PSZOK nie przyjmuje niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych. Wszelkie informację o pracy punktu można uzyskać na miejscu od pracownika PSZOK lub pod numerem telefonu 62 739 10 30.
artykuł nr 3
Harmonogram odbioru odpadów
Informuje się mieszkańców Gminy Sośnie że z dniem 1 stycznia 2022 r. odpady komunalne z nieruchomości zamieszkałych jak i niezamieszkałych odbiera Spółka Rolkom Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Wielkopolskiej 11, 63-435 Sośnie. Z dniem 1 stycznia 2022 r. osobno będzie odbierany popiół i żużel z pojemników (wymóg pojemnik). Nieruchomości na których nie jest wytwarzany popiół z palenisk domowych nie maja obowiązku zakupu pojemnika na popiół. Odbiór popiołu i żużla odbywa się zgodnie z ustalonym harmonogramem (zaznaczenie na szaro w kalendarzu). Informuję, że z dniem 1 stycznia 2022 r. odpady BIO dotychczas gromadzone w brązowych workach, odbierane będą zgodnie z harmonogramem tylko i wyłącznie z pojemników plastikowych. Pojemność pojemnika BIO na nieruchomości należy dostosować do ilości powstających odpadów BIO. Nieruchomości które posiadają zniżkę na z tytułu posiadania kompostownika i nie wytwarzają odpadów BIO nie maja obowiązku zakupu pojemnika na odpady BIO. Miesiąc styczeń uznaje się jako okres przejściowy, gdzie dopuszcza się oddawanie odpadów BIO zgromadzonych jeszcze w workach brązowych, natomiast od miesiąca lutego odpady BIO będą odbierane wyłącznie z pojemników plastikowych. Nie ma obowiązku posiadania pojemników na wszystkie frakcje odpadów, odpady takie jak: szkło, plastik z metalem oraz papier odbierane są nadal w workach które dostarcza firma odbierająca odpady. Pozostałe frakcje czyli popiół i żużel, odpady BIO oraz odpady zmieszane będą odbierane w pojemnikach plastikowych/metalowych. Informuję, że odpady zmieszane (pozostałe) odbierane są w zwyczajowo dotychczas przyjętych terminach w poszczególnych miejscowościach.
Lp.
Nazwa miejscowości
Terminy odbioru odpadów zmieszanych
1.
SOŚNIE
I i III wtorek miesiąca
2.
GRANOWIEC
I i III środa miesiąca
3.
MARIAK
MŁYNIK
SZKLARKA ŚLĄSKA
MOŻDŻANÓW
BOGDAJ
I i III piątek miesiąca
4.
SOŚNIE, ul. BRZOZOWA
KAŁKOWSKIE
CHOJNIK
KĄTY ŚLĄSKIE
KUŹNICA KĄCKA
II i IV wtorek miesiąca
5.
JANISŁAWICE
KONRADÓW
DOBRZEC
CIESZYN
II i IV środa miesiąca
6.
PAWŁÓW
KOCINA
II i IV piątek miesiąca
artykuł nr 4
Zasady wpisu do rejestru działalności regulowanej
Informacja dla przedsiębiorców Od 1 stycznia 2012 r. zamiast zezwoleń wydawanych przez Wójta Gminy Sośnie, prowadzony jest rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Sośnie. Oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy będą chcieli rozpocząć prowadzenie działalności w zakresie odbioru odpadów komunalnych ma terenie Gminy Sośnie, będą zobowiązani złożyć w Urzędzie Gminy Sośnie wniosek o wpis do rejestru działalności regulowanej. Nie dotyczy to przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbioru odpadów komunalnych przed dniem wejścia w życie znowelizowanej ustawy. Zezwolenia te zachowują ważność do końca 2012r. Działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga wpisu do rejestru działalności regulowanej. Wpis do rejestru dokonuje się na pisemny wniosek przedsiębiorcy. Wniosek powinien zawierać: • firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy; • numer identyfikacji podatkowej (NIP); • numer identyfikacyjny REGON, o ile przedsiębiorca taki numer posiada; • określenie rodzaju przewidzianych do odbierania odpadów komunalnych; Do wniosku dołącza się: • oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, • oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej (lub kopię, a jednocześnie oryginał do wglądu). Opłata nie dotyczy podmiotu posiadającego w dniu 1 stycznia 2012 r. zezwolenie na odbiór odpadów komunalnych, wydane przez Wójta Gminy Sośnie. Przedsiębiorca jest obowiązany zgłosić zmianę danych wpisanych do rejestru w terminie 14 dni od dnia zajścia zdarzenia, które spowodowało zmianę tych danych. Efekt załatwienia sprawy: 1. nadanie numeru rejestrowego i wydanie zaświadczenia o dokonaniu wpisu do rejestru/ o dokonaniu zmiany we wpisie w rejestrze następuje w przypadku spełnienia wymogów określonych w ustawie z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i rozporządzeniach wykonawczych; 2. odmowa wpisu przedsiębiorcy do rejestru, w drodze decyzji, w przypadku, gdy: - wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem; - przedsiębiorcę wykreślono z rejestru z przyczyn, o których mowa w art. 71 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku; Podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do informowania organu prowadzącego rejestr o wszelkich zmianach danych wskazanych we wniosku lub dokumentach do niego dołączonych, w terminie 14 dni od zaistnienia zmian. Miejsce złożenia dokumentów: Urząd Gminy Sośnie (Sekretariat), ul. Wielkopolska 47, 63-435 Sośnie Wniosek można złożyć: • listownie - na podany wyżej adres (listem poleconym - w takim przypadku wniosek musi być opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy), • osobiście. Opłaty: Za dokonanie wpisu do rejestru działalności regulowanej pobiera się opłatę skarbową w wysokości 50,00 zł*, zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.). Opłatę uiszcza się na rachunek bankowy Urzędu Gminy Sośnie Bank Spółdzielczy w Dobrzycy Nr konta : 77 8409 0001 0100 0635 2000 0002 * Przedsiębiorcy, którzy w dniu 1 stycznia 2012r. prowadzą działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych na podstawie udzielonego przez Wójta Gminy Sośnie zezwolenia, są zwolnieni z wnoszenia opłaty skarbowej za wpis do rejestru działalności regulowanej, pod warunkiem wystąpienia z wnioskiem do 31 grudnia 2012r. Za dokonanie zmiany wpisu do rejestru działalności regulowanej pobiera się opłatę skarbową w wysokości 25,00 zł, zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.). Opłatę uiszcza się na rachunek bankowy Urzędu Gminy Sośnie Bank Spółdzielczy w Dobrzycy Nr konta : 77 8409 0001 0100 0635 2000 0002 W przypadku pełnomocnika należy dostarczyć oryginał pełnomocnictwa wraz z opłatą skarbową w wysokości 17 zł. Termin załatwienia sprawy: • 7 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku; • wpis jest dokonany z chwilą zamieszczenia danych w rejestrze Jeżeli organ prowadzący rejestr działalności regulowanej nie dokona wpisu w terminie 7 dni, a od dnia wpływu wniosku do tego organu upłynęło 14 dni, przedsiębiorca może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ wezwał przedsiębiorcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis. Akty prawne dotyczące sprawy: Ustawa z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz.U. z 2005r., Nr 236, poz. 2008, z późn. zm.), Ustawa z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (tj. Dz.U. z 2010r., Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.).
artykuł nr 5
NOWE ZASADY SEGREGACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH
Informuje się mieszkańców Gminy Sośnie o obowiązku segregacji z dniem 1 stycznia 2022 r. na 6 frakcji odpadów tj.: Do czterech worków/pojemników trafiać będą zatem: 1. Metalu i tworzyw sztucznych. 2. Papieru i makulatury. 3. Szkła. 4. Bioodpadów (BIO) – nowy wymóg: pojemniki o pojemności minimum 120 l zakupione indywidualnie przez mieszkańców, zgodnie ze szczegółową informacją poniżej. 5. Popiołu i żużla – nowy wymóg: pojemniki o pojemności minimum 120 l zakupione indywidualnie przez mieszkańców, zgodnie ze szczegółową informacją poniżej. 6. Odpadów pozostałych (zmieszanych). W związku z wprowadzeniem zmian w systemie gospodarki odpadami, mieszkańcy Gminy Sośnie gromadzący popiół i żużel zobowiązani są z dniem 01.01.2022 r., do zaopatrzenia się na własny koszt w osobny pojemnik plastikowy spełniający normy, o pojemności nie mniejszej niż 120 l, do gromadzenia popiołu i żużlu. Pojemnik należy opatrzyć napisem „Popiół i żużel". Informujemy, że popiół odbierany będzie tylko w okresie zimowym (od 1 października do 30 kwietnia) co dwa tygodnie zgodnie z harmonogramem.
Dodatkowo zobowiązuje się mieszkańców, którzy gromadzą i oddają bioodpady w brązowych workach do zaopatrzenia się na własny koszt w osobny dodatkowy pojemnik plastikowy spełniający normy na gromadzenie bioodpadów. Pojemnik należy opatrzyć napisem „BIO". Informujemy, że z dniem 1 stycznia 2021 r., nie będą już wydawane mieszkańcom worki brązowe na odpady BIO, jak również nie będą odbierane ww. odpady w workach. Do pojemnika z odpadami zmieszanymi należy wrzucać wszystko to, czego nie można odzyskać w procesie recyklingu, z wyłączeniem odpadów niebezpiecznych oraz frakcji odpadów wymienionych powyżej. Pojemniki muszą być dostosowane do Polskiej Normy: PN EN 840 1:2013 05. Wszystkie inne pojemniki nieposiadające kołnierzy/chwytaków nie będą współpracowały z pojazdami specjalistycznymi i tym samym nie będą mogły być skutecznie opróżniane lub mogą zostać uszkodzone podczas odbioru. Informuje się mieszkańców Gminy Sośnie, że poza sezonem grzewczym tj. w okresie od 1 maja do 30 września jezeli powstanie jakikolwiel "Popiół i żużel" z palenisk domowych nalezy go umieszczać w pojemniku na tzw. odpady resztkowe z odpadami zmiesznymi i zgodnie z harmonogramem odpad ten bedzie odbierany w tym okresie - w dni odbioru odpadów resztkowych czyli tzw. zmieszanych.