artykuł nr 1

ODPADY KOMUNALNE

  1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sośnie
  2. INFORMACJE DLA MIESZKAŃCÓW 
  3. Zasady segregacji odpadów komunalnych na terenie gminy Sośnie
  4. Kalendarz segregacji
  5. Harmonogram odbioru odpadów
  6. STAWKI I TERMINY OPŁAT
  7. Wzór deklaracji do wypełnienia
  8. Punkty odbioru zużytych baterii oraz przeterminowanych leków
  9. Zużyte baterie
  10. Podmiot odbierający odpady komunalne
  11. Miejsce zagospodarowania odpadów
  12. Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Sośnie

12.1 2023

12.2 2022

12.3 2021

12.4 2020

12.5 2019

12.6 2018

12.7. 2017

13. POZIOMY RECYKLINGU

14. Rejestr Działalności Regulowanej

 14.1. Rejestr Działalności Regulowanej

  14.1.  Zasady wpisu do rejestru działalności regulowanej

  14.2. Sprawozdawczość półroczna

15. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

16. Zgłoś nielegalne postępowanie z odpadami

17. ANKIETA dla mieszkańców dotycząca zagospodarowania odpadów biodegradowalnych BIO (kompostownik) na terenie Gminy Sośnie

18. Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych

artykuł nr 2

Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych

Punkt PSZOK w miejscowości Sośnie przy ul. Jerzego Lanca nr 50 czynny jest dla mieszkańców w dniach :

Środa w godzinach: 10:00 - 12:00 i 16:00 - 18:00
Piątek w godzinach: 10:00 - 12:00 i 16:00 - 18:00

 

Przekazując odpady do punktu Pszok należy pamiętać o okazaniu się dokumentem poświadczającym dokonanie opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi za ostatni okres rozliczeniowy.
Wójt Gminy Sośnie zawiadamia, że od dnia 1 lutego 2020 r. będzie otwarty Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) dla mieszkańców nieruchomości zamieszkałych oraz niezamieszkałych z terenu Gminy Sośnie.
Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) zlokalizowany jest przy ul. Jerzego Lanca 50 w miejscowości Sośnie.
Kontakt telefoniczny pod nr tel.: 62 739 10 30
UWAGA!
Jadąc do PSZOK należy zabrać dokument umożliwiający identyfikację mieszkańca, miejsca zamieszkania/zameldowania/prowadzenia działalności, np. dowodu osobistego oraz dokumentu potwierdzającego wniesienie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za ostatni okres rozliczeniowy w Gminie Sośnie, nie starszy niż sprzed trzech miesięcy poprzedzających miesiąc dostarczenia odpadów.
Do PSZOK-u przyjmowane są następujące rodzaje odpadów:
  - szkło,
  - papier i tektura,
  - plastik,
  - metal,
  - opakowania wielomateriałowe,
  - odzież i tekstylia,
  - surowce wtórne (tworzywa sztuczne, szkło, makulatura);
  - odpady nieopakowaniowe z tworzyw sztucznych w postaci mebli ogrodowych, skrzynek, wiader, misek, doniczek z PP i PE;
  - odpady kuchenne ulegające biodegradacji,
  - odpady zielone,
  - zużyte opony z samochodów osobowych,
  - odpady wielkogabarytowe,
  - zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
  - lampy fluorescencyjne, świetlówki i inne odpady zawierające rtęć,
  - chemikalia w tym farby i lakiery,
  - zużyte baterie i akumulatory,
  - przeterminowane leki,
  - odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałe w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi,
  - odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z samodzielnie wykonywanych prac remontowych i budowlanych wytworzone poza terenami budowy.,
  - popioły i żużle z palenisk domowych.
PSZOK nie przyjmuje następujących odpadów:
  - azbestu i odpadów zawierających azbest, szkło zbrojone i hartowane
  - opon z samochodów ciężarowych, koparek, maszyn rolniczych,
  - części samochodowych(szyby, zderzaki, reflektory, gumy i uszczelki) za wyłączeniem zużytych opon,
  - odpadów z remontów, powstających w trakcie robót wykonywanych przez podmiot świadczący usługi remontowe, który jest odpowiedzialny za zagospodarowanie tych odpadów zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa,
  - niebędących odpadami komunalnymi odpadów pochodzących z prowadzonej działalności gospodarczej i rolniczej, lub z likwidacji takiej działalności.
  - odpadów niebezpiecznych pozbawionych etykiet, co uniemożliwia ich identyfikację,
  - odpadów płynnych w nieszczelnych (cieknących) pojemnikach,
  - niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.

Przed przyjazdem na teren PSZOK należy zapoznać się z Regulaminem Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych na terenie Gminy Sośnie wraz z załącznikami do Regulaminu:
  - Ilość i rodzaj odpadów przyjmowanych w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych (zał. nr 1 do Regulaminu PSZOK),
  - Oświadczenie (zał. nr 2 do Regulaminu PSZOK).
WAŻNE !!! Nie wszystkie odpady są przyjmowane w PSZOK. Gdy masz wątpliwości – zadzwoń pod nr tel. 62 739 10 30 przed zawiezieniem odpadów.
Odpady mogą być dostarczane do PSZOK przez:
  - Osoby fizyczne (właścicieli, współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, najemców, dzierżawców), którzy złożyli do Urzędu Gminy Sośnie deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami lub mieszkańców tych nieruchomości, (zarządcę wspólnoty lub zarządcę spółdzielni mieszkaniowej, osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu), którzy dla nieruchomości zamieszkałej złożyli deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami lub mieszkańców tych nieruchomości,
  - Podmioty gospodarcze (firmy), które dla nieruchomości niezamieszkałej złożyli deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami,
  - Osoby trzecie, jak również podmioty gospodarcze, które mogą przyjąć zlecenie transportu odpadów do PSZOK w imieniu osób wymienionych powyżej, jednakże transportujący zobowiązany jest przedłożyć pracownikowi obsługującemu PSZOK pisemne upoważnienie do transportu odpadów, wystawione przez właściciela odpadów. (Wzór upoważnienia).
Osoby korzystające z PSZOK dostarczają odpady we własnym zakresie i na własny koszt.
Celem sprawnego i szybkiego przyjmowania odpadów przez pracowników PSZOK oraz ułatwienia Państwu procedury przekazania odpadów komunalnych do PSZOK preferowane jest aby mieszkańców Gminy Sośnie wypełnili OŚWIADCZENIA przed wjazdem na teren PSZOK w zakresie danych identyfikacyjnych (imię, nazwisko, adres zamieszkania, adres nieruchomości, na której powstały odpady itp.).
Osoby przebywające na terenie PSZOK zobowiązane są do:
  - przestrzegania zaleceń pracownika PSZOK, w szczególności w zakresie miejsca złożenia odpadów oraz sposobu poruszania się po PSZOK,
  - zachowania porządku i czystości podczas rozładunku odpadów,
  - zachowania wymogów bezpieczeństwa i ppoż.
Obsługa PSZOK ma prawo do:
  - żądania od Korzystających z PSZOK okazania dokumentów opisanych powyżej,
  - odmowy przyjęcia odpadów dostarczonych niezgodnie z regulaminem,
  - prowadzenia ewidencji w postaci: adresu nieruchomości Korzystającego, z którego dostarczane są do PSZOK odpady budowlane (w tym gruz).
Powyższe działania mają na celu wyeliminowanie nieuczciwych osób korzystających z naszego PSZOK, a przywożących odpady spoza Gminy Sośnie.
Do PSZOK mogą być dostarczane wyłącznie odpady gromadzone w sposób selektywny pochodzące z zamieszkałych nieruchomości zamieszkałych oraz niezamieszkałych z terenu gminy Sośnie oraz właściwie zabezpieczone.
Teren PSZOK znajduje się pod stałym monitoringiem wizyjnym w celu zapewnienia bezpieczeństwa, ochrony oraz porządku, w tym bezpieczeństwa obsługi PSZOK i Korzystających.
PSZOK nie przyjmuje niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych. Wszelkie informację o pracy punktu można uzyskać na miejscu od pracownika PSZOK lub pod numerem telefonu 62 739 10 30.

artykuł nr 3

Harmonogram odbioru odpadów

Informuje się mieszkańców Gminy Sośnie że z dniem 1 stycznia 2022 r. odpady komunalne z nieruchomości zamieszkałych jak i niezamieszkałych odbiera Spółka Rolkom Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Wielkopolskiej 11, 63-435 Sośnie.
Z dniem 1 stycznia 2022 r. osobno będzie odbierany popiół i żużel z pojemników (wymóg pojemnik). Nieruchomości na których nie jest wytwarzany popiół z palenisk domowych nie maja obowiązku zakupu pojemnika na popiół. Odbiór popiołu i żużla odbywa się zgodnie z ustalonym harmonogramem (zaznaczenie na szaro w kalendarzu).
Informuję, że z dniem 1 stycznia 2022 r. odpady BIO dotychczas gromadzone w brązowych workach, odbierane będą zgodnie z harmonogramem tylko i wyłącznie z pojemników plastikowych. Pojemność pojemnika BIO na nieruchomości należy dostosować do ilości powstających odpadów BIO. Nieruchomości które posiadają zniżkę na z tytułu posiadania kompostownika i nie wytwarzają odpadów BIO nie maja obowiązku zakupu pojemnika na odpady BIO. Miesiąc styczeń uznaje się jako okres przejściowy, gdzie dopuszcza się oddawanie odpadów BIO zgromadzonych jeszcze w workach brązowych, natomiast od miesiąca lutego odpady BIO będą odbierane wyłącznie z pojemników plastikowych.
Nie ma obowiązku posiadania pojemników na wszystkie frakcje odpadów, odpady takie jak: szkło, plastik z metalem oraz papier odbierane są nadal w workach które dostarcza firma odbierająca odpady. Pozostałe frakcje czyli popiół i żużel, odpady BIO oraz odpady zmieszane będą odbierane w pojemnikach plastikowych/metalowych.
Informuję, że odpady zmieszane (pozostałe) odbierane są w zwyczajowo dotychczas przyjętych terminach w poszczególnych miejscowościach.
 

Lp.
Nazwa miejscowości
Terminy odbioru odpadów zmieszanych
1.
SOŚNIE
I i III wtorek miesiąca
2.
GRANOWIEC
I i III środa miesiąca
3.
 
MARIAK
MŁYNIK
SZKLARKA ŚLĄSKA
MOŻDŻANÓW
BOGDAJ
 
 
I i III piątek miesiąca
4.
SOŚNIE, ul. BRZOZOWA
KAŁKOWSKIE
CHOJNIK
KĄTY ŚLĄSKIE
KUŹNICA KĄCKA
 
 
II i IV wtorek miesiąca
5.
JANISŁAWICE
KONRADÓW
DOBRZEC
CIESZYN
II i IV środa miesiąca
6.
PAWŁÓW
KOCINA
II i IV piątek miesiąca

 

 

artykuł nr 4

Zasady wpisu do rejestru działalności regulowanej

Informacja dla przedsiębiorców
Od 1 stycznia 2012 r. zamiast zezwoleń wydawanych przez Wójta Gminy Sośnie, prowadzony jest rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Sośnie. Oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy będą chcieli rozpocząć prowadzenie działalności w zakresie odbioru odpadów komunalnych ma terenie Gminy Sośnie, będą zobowiązani złożyć w Urzędzie Gminy Sośnie wniosek o wpis do rejestru działalności regulowanej. Nie dotyczy to przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbioru odpadów komunalnych przed dniem wejścia w życie znowelizowanej ustawy. Zezwolenia te zachowują ważność do końca 2012r.
Działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga wpisu do rejestru działalności regulowanej.
Wpis do rejestru dokonuje się na pisemny wniosek przedsiębiorcy.
Wniosek powinien zawierać:
• firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy;
• numer identyfikacji podatkowej (NIP);
• numer identyfikacyjny REGON, o ile przedsiębiorca taki numer posiada;
• określenie rodzaju przewidzianych do odbierania odpadów komunalnych;
Do wniosku dołącza się:
• oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
• oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej (lub kopię, a jednocześnie oryginał do wglądu). Opłata nie dotyczy podmiotu posiadającego w dniu 1 stycznia 2012 r. zezwolenie na odbiór odpadów komunalnych, wydane przez Wójta Gminy Sośnie.
Przedsiębiorca jest obowiązany zgłosić zmianę danych wpisanych do rejestru w terminie 14 dni od dnia zajścia zdarzenia, które spowodowało zmianę tych danych.
Efekt załatwienia sprawy:
1. nadanie numeru rejestrowego i wydanie zaświadczenia o dokonaniu wpisu do rejestru/ o dokonaniu zmiany we wpisie w rejestrze następuje w przypadku spełnienia wymogów określonych w ustawie z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i rozporządzeniach wykonawczych;
2. odmowa wpisu przedsiębiorcy do rejestru, w drodze decyzji, w przypadku, gdy:
- wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem;
- przedsiębiorcę wykreślono z rejestru z przyczyn, o których mowa w art. 71 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku;
Podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do informowania organu prowadzącego rejestr o wszelkich zmianach danych wskazanych we wniosku lub dokumentach do niego dołączonych, w terminie 14 dni od zaistnienia zmian.
Miejsce złożenia dokumentów:
Urząd Gminy Sośnie (Sekretariat), ul. Wielkopolska 47, 63-435 Sośnie
Wniosek można złożyć:
• listownie - na podany wyżej adres (listem poleconym - w takim przypadku wniosek musi być opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy),
• osobiście.
Opłaty:
Za dokonanie wpisu do rejestru działalności regulowanej pobiera się opłatę skarbową w wysokości 50,00 zł*, zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.).
Opłatę uiszcza się na rachunek bankowy Urzędu Gminy Sośnie
Bank Spółdzielczy w Dobrzycy
Nr konta : 77 8409 0001 0100 0635 2000 0002
* Przedsiębiorcy, którzy w dniu 1 stycznia 2012r. prowadzą działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych na podstawie udzielonego przez Wójta Gminy Sośnie zezwolenia, są zwolnieni z wnoszenia opłaty skarbowej za wpis do rejestru działalności regulowanej, pod warunkiem wystąpienia z wnioskiem do 31 grudnia 2012r.
Za dokonanie zmiany wpisu do rejestru działalności regulowanej pobiera się opłatę skarbową w wysokości 25,00 zł, zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.).
Opłatę uiszcza się na rachunek bankowy Urzędu Gminy Sośnie
Bank Spółdzielczy w Dobrzycy
Nr konta : 77 8409 0001 0100 0635 2000 0002
W przypadku pełnomocnika należy dostarczyć oryginał pełnomocnictwa wraz z opłatą skarbową w wysokości 17 zł.
Termin załatwienia sprawy:
• 7 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku;
• wpis jest dokonany z chwilą zamieszczenia danych w rejestrze
Jeżeli organ prowadzący rejestr działalności regulowanej nie dokona wpisu w terminie 7 dni, a od dnia wpływu wniosku do tego organu upłynęło 14 dni, przedsiębiorca może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ wezwał przedsiębiorcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.
Akty prawne dotyczące sprawy:
Ustawa z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz.U. z 2005r., Nr 236, poz. 2008, z późn. zm.),
Ustawa z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (tj. Dz.U. z 2010r., Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.).

artykuł nr 5

NOWE ZASADY SEGREGACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH

Informuje się mieszkańców Gminy Sośnie o obowiązku segregacji z dniem 1 stycznia 2022 r. na 6 frakcji odpadów tj.:
Do czterech worków/pojemników trafiać będą zatem:
  1. Metalu i tworzyw sztucznych.
  2. Papieru i makulatury.
  3. Szkła.
  4. Bioodpadów (BIO) – nowy wymóg: pojemniki o pojemności minimum 120 l zakupione indywidualnie przez mieszkańców, zgodnie ze szczegółową informacją poniżej.
  5. Popiołu i żużla – nowy wymóg: pojemniki o pojemności minimum 120 l zakupione indywidualnie przez mieszkańców, zgodnie ze szczegółową informacją poniżej.
  6. Odpadów pozostałych (zmieszanych).
W związku z wprowadzeniem zmian w systemie gospodarki odpadami, mieszkańcy Gminy Sośnie gromadzący popiół i żużel zobowiązani są z dniem 01.01.2022 r., do zaopatrzenia się na własny koszt w osobny pojemnik plastikowy spełniający normy, o pojemności nie mniejszej niż 120 l, do gromadzenia popiołu i żużlu. Pojemnik należy opatrzyć napisem „Popiół i żużel". Informujemy, że popiół odbierany będzie tylko w okresie zimowym (od 1 października do 30 kwietnia) co dwa tygodnie zgodnie z harmonogramem.

Dodatkowo zobowiązuje się mieszkańców, którzy gromadzą i oddają bioodpady w brązowych workach do zaopatrzenia się na własny koszt w osobny dodatkowy pojemnik plastikowy spełniający normy na gromadzenie bioodpadów. Pojemnik należy opatrzyć napisem „BIO". Informujemy, że z dniem 1 stycznia 2021 r., nie będą już wydawane mieszkańcom worki brązowe na odpady BIO,  jak również nie będą odbierane ww. odpady w workach.
Do pojemnika z odpadami zmieszanymi należy wrzucać wszystko to, czego nie można odzyskać w procesie recyklingu, z wyłączeniem odpadów niebezpiecznych oraz frakcji odpadów wymienionych powyżej.
Pojemniki muszą być dostosowane do Polskiej Normy: PN EN 840 1:2013 05. Wszystkie inne pojemniki nieposiadające kołnierzy/chwytaków nie będą współpracowały z pojazdami specjalistycznymi i tym samym nie będą mogły być skutecznie opróżniane lub mogą zostać uszkodzone podczas odbioru.
Informuje się mieszkańców Gminy Sośnie, że poza sezonem grzewczym tj. w okresie od 1 maja do 30 września jezeli powstanie jakikolwiel "Popiół i żużel" z palenisk domowych nalezy go umieszczać w pojemniku na tzw. odpady resztkowe z odpadami zmiesznymi i zgodnie z harmonogramem odpad ten bedzie odbierany w tym okresie - w dni odbioru odpadów resztkowych czyli tzw. zmieszanych.